En fem minuter lång interaktiv upplevelse för att nå ungdomar? Ja, varför inte. Ungdomar har alltid stått upp och kämpat för en bättre värld, så varför skulle det bara funkat med 15-sekundersklipp idag?
I arbetet med projektet bollade vi kontinuerligt med en referensgrupp för att förankra berättandet, designen och tonen i målgruppen. Genom den gruppen och Plans djupa kunskap om ämnet gav hela tiden nya perspektiv som hjälpte oss i att undvika existerande normer och fördomar.
Den interaktiva filmen låter publiken själva välja sin väg genom berättelsen och på så sätt skapa sin egen upplevelse. Under processen arbetade vi tillsammans med en referensgrupp som fick klicka sig igenom prototyper av filmen och lämna sin feedback och sina tankar.
Genom att fortsätta vara nyfiken på vilka detaljer och grepp som fick en stor påverkan i referensgruppen kunde projektets förfinas och spetsas till men samtidigt behålla sin informativa kärna. Fler än hälften av de tiotusentals unga som tryckte på play stannade hela vägen genom berättelsen och klickade sig vidare till landningssidan hos Plan, trots att hela filmen tar fem minuter att klicka sig igenom.
Se den interaktiva kärlekshistorien här.
Karaktärsutforskande
Cel animation
DESIGN
David Karlström
ANIMATION
Carl-Johan Hasselrot
Line Hagsand
Daniel Elv-Forsén
Salla Lehmus
LJUDDESIGN & MUSIK
Patrik Öberg,
Nakatomi Productions
INTERAKTION
Simon Ljungberg
VOICEOVER
Alexia Kombou