Är du nyfiken på hur du bäst kan förbereda dig för att beställa animerad film? Många filmproduktionsbolag i Stockholm och Sverige skapar animerad film, men få är specialiserade på animation. Här hittar du våra expert-tips.
Precis som andra kommunikationssätt har animation och animerad film sina egenheter och möjligheter, för- och nackdelar, och det kan vara bra att veta vad man ska tänka på innan man ens tar kontakt med en leverantör. Här hittar du våra bästa tips!
Er visionsfilm kan vara ett äventyr. Ni kan berätta om er strategi genom ordvitsar. Det går att beskriva skillnaden mellan er och era konkurrenter genom karaktärer som dansar. Varje projekt är en balansakt mellan dröm och realitet - tillåt dig att drömma.
Nätet är proppfullt av guider om hur du gör en så effektiv film som möjligt. Längst upp i varje guide borde det stå:
Skapa något värt att bry sig om.
I varje projekt finns en risk att det unika och engagerande filas ned på vägen. Kom ihåg att alltid kvalitetssäkra genom magkänslan. Glöm inte att det finns fler saker som binder oss människor samman än det finns saker som skiljer oss från varandra. Om du skapar något som ger dig fjärilar i magen, en eld i bröstet, eller kanske en tår i ögat, så kommer detsamma ske hos många andra också.
Oavsett om du är en van eller ovan beställare så bör du se till att alla i arbetsgruppen har koll på vad syftet är. Allra mest värde för er investering får ni när alla som är inblandade använder sin expertis och kreativitet för att lösa ett väldefinierat problem.
En av styrkorna med att jobba med en samarbetspartner är att förutom sin expertis kommer de också med ett utifrån-perspektiv. Ta därför chansen att först bolla ett projekt utifrån enbart syftet, även om det redan finns hypoteser, tankar och faktiska beslut kring saker som kanaler, format, längd och stil. På så sätt får ni möjligheten att ta del av tankar och idéer som kanske inte dykt upp annars. Dessutom stärker ni känslan av samarbete i hela projektgruppen! Kanalisera sedan detta genom de förutsättningar som redan finns.
Ja! På samma sätt som alla företag eller organisationer kan kommunicera med hjälp av foto eller filmat material, kan en illustrations- och animationsstil också anpassas för alla typer av verksamheter. Be om relevanta exempel men snöa in för mycket på vad andra inom er bransch gör.
De flesta gånger du frågar hur mycket en produktion kommer att kosta kommer du att få det tråkiga svaret: det beror på. Så låt oss istället ändra frågan till "vad är det som påverkar kostnaden i en animerad film?"
Större delen av din investering kommer att översättas till arbetstimmar för de proffs som jobbar med din produktion. Om vi förenklar hur mycket arbetstid som kommer krävas får vi fram en ekvation som lyder:
Filmlängd + ambitionsnivå = arbetstid.
Hur vet vi hur lång vår film ska vara? Vårt tips är att börja med att fundera kring hur länge ni har tillgång till er målgrupp. Ska ni stoppa scrollandet i ett TikTok-flöde? Informera personer som söker information på er hemsida? Utbilda en målgrupp som sitter i ett konferensrum?
När vi börjar från det hållet ökar vi våra chanser att uppnå vårt syfte. Ibland inser vi tillsammans att vi till och med behöver skruva på vårt syfte utifrån vår tillgång till målgruppen.
En längre film tar längre tid att göra, det är den enkla delen att greppa. Men hur lång den tiden är avgörs av ett projekts ambitionsnivå, i såväl process som produktion.
Kräver syftet att vi utforskar olika idéer och testar dessa mot målgruppen, eller vet vi redan precis vilken information de söker och fokuserar på att göra denna mer lättbegriplig? Behövs en explosiv animationsstil för att få publiken att inte trycka Skip ad, eller ska vi satsa på ett långsammare tempo för att alla på utbildningen ska kunna hänga med?
Diskutera ambitionsnivå med din samarbetspartner och be om att få se exempel på olika typer av projekt. Behöver du inspiration? Ta en titt på några av våra projekt här.
Genom att sätta en budget för ert projekt kan ni på ett enklare och tydligare sätt utvärdera vilken leverantör som ger er mest värde för pengarna. Men hur gör man då om man inte har en aning om vad det kan komma att kosta?
Om ni redan har en fast budget, berätta om den och be er potentiella leverantör visa exempel på olika filmer som haft liknande budget. Om ni ännu inte satt en budget, hitta en eller två filmer som ni verkligen gillar och fråga leverantören vilken budget de skulle rekommendera för en liknande produktion.
För den som inte har erfarenhet är det lätt att missa många av möjligheterna som kommer med att jobba med animerad film.
Vissa av dessa är rent kreativa. Nu kan ni visualisera det som inte går att filma, oavsett om det är molekyler, drömmar och fantasier, eller en plats ni annars inte haft tillgång till.
Andra handlar om hur ni kan maximera nyttan av innehållet. Det material som skapas går ofta att anpassas till olika format och språk, ni kan använda komponenter och delar till andra produktioner, och ni kan dessutom visuellt koppla ihop filmen med varumärket på ett väldigt tydligt sätt.
Ni får också fler möjligheter till att berätta, förklara och inspirera på ett normkritiskt sätt. Plötsligt kan människor se ut och porträtteras hur som helst! Ni slipper dessutom resor och kan berätta om svåra och känsliga saker utan att behöva tänka på etiskt komplicerade inspelningssituationer.
Be er leverantör om hjälp att tänka utanför boxen.
Det kan kännas dumt att ta kontakt innan man vet säkert att ett projekt kommer att bli av. Men vi vet att projekt tjänar på att vi pratar tillsammans i ett tidigt skede. Därför är vi är gärna med och bollar redan innan allt fallit på plats. Hör av dig till vår producent Simon om du vill bolla.