Ungefär hälften av världens befolkningen är kvinnor, ändå är kvinnors erfarenheter och utmaningar underrepresenterade i samhällsdebatten. Detta ville Libresse ändra på, när de bjöd in fem animatörer från hela världen till att vara med i det som sedan skulle bli den mest prisvinnande kampanjen 2020.
#wombstories handlar om att starta en konversation. Om att inte vilja bli förälder, ett leva med endometrios, att uppleva klimakteriet. Sojas animation director Salla Lehmus var en av de fem animatörer som fick regissera en av kampanjens historier, i detta fallet om att bryta barnnormen och välja att inte bli förälder.
Tillsammans med det kreativa teamet på AMV BBDO och Framestore och utifrån regissören Nisha Ganatras vision skapade vi en visuell värld på temat att ta kontroll över din egen väg genom livet.
Kampanjen vann Grand Prix i Film Craft I Cannes Lions, en svart penna i Art Direction och en gul penna i animation i D&AD Awards, tre stycken Best in discipline på One Show Awards och över 20 andra priser. Men framförallt ledde det till tusentals kommentarer från kvinnor som äntligen fick se sina upplevelser representerade i en reklamkampanj.
SCENERNA VI TOG FRAM
REGISSÖR
Nisha Ganatra
CREATIVE DIRECTOR ANIMATION
Sharon Lock
ANIMATION DIRECTOR
/ CREATIVE LEAD
Salla Lehmus
PRODUCENT
Simon Österhof
ART LEAD & DESIGN
Salla Lehmus
CEL ANIMATION
Salla Lehmus
COMPOSITING
Line Hagsand
Carl Johan Hasselrot
FULLSTÄNDIGA CREDITS
Advertising Agency: AMV BBDO, Animation,VFX and Colour: Framestore, Production Company: Chelsea Pictures,
Producer: Edwina Dennison, Director: Nisha Ganatra, Executive Creative Directors: Nadja Lossgott and Nicholas Hulley, Creative Director Animation: Sharon Lock
Animators: Haein Kim, Carine Khalife, Salla Lehmus at Soja, Roos Mattaar, Kate Isobel Scott at Everyone Agency, Laura Jayne Hodkin at Strange Beast
Comp Lead: Tri Do, Flame: Tim Greenwood, Compositor: Simon Stoney, Colourist: Simon Bourne, Digital Matte Painting: Lee Matthews,
VFX Producer: Emma Cook, Design Senior Producer: Niamh O’Donohoe